Iedereen loopt op een andere manier en zo heeft dus ook iedereen een ander type schoenen nodig. De verschillende manieren van lopen kunnen we van elkaar onderscheiden door te kijken hoe de voet proneert. Pronatie is de mate waarin de voet naar binnen kantelt tijdens het hardlopen en wandelen. Sommige hardlopers proneren meer (overpronatie) waar anderen juist minder proneren (onderpronatie). Proneren is niet erg maar om blessures te voorkomen is het van levensbelang dat u de juiste schoenen kiest die passen bij uw pronatiepatroon. Uiteraard is het ook mogelijk dat u een neutrale afwikkeling heeft.



Hardlopers met een onderpronatie afwikkeling
Onderpronatie komt erg weinig voor. De buitenkant kant van de hiel wordt bij het neerkomen zwaar belast waardoor de schok van het neerkomen grotendeels wordt doorgevoerd naar het onderbeen. Gedurende de hele loopfase blijft dit type loper op de buitenzijde van zijn voeten lopen en zet deze ook af met de buitenzijde.

Hardlopers met een neutrale afwikkeling
Ongeveer 80% van alle hardlopers heeft een neutrale afwikkeling. Hardlopers met een neutrale loopstijl landen op het midden of de buitenkant van de hiel. Wikkelen vervolgens af richting het midden van de voorvoet om uiteindelijk af te zetten met het midden van de voorvoet. Bij deze loopstijl sluit de zool vooral aan het midden/buitenkant van de hiel en het midden van de voorvoet. Bekijk hier alle neutrale hardloopschoenen van bekende topmerken zoals Asics, Nike, Adidas en Saucony.

Hardlopers met een overpronatie afwikkeling
We spreken van overpronatie wanneer de voet wat meer naar binnen kantelt op de momenten dat dit niet mag gebeuren. Het neerkomen gebeurt iets meer op de binnenzijde van de hiel. Hierdoor wordt er veel gewicht verplaatst naar de binnenkant van de voet waardoor deze bij het afzetten te maken krijgt met een verhoogde belasting. Als gevolg van de overbelasting aan de binnenzijde bestaat er een verhoogde kans op vervelende blessures aan heupen, knieën, scheenbeen en rug. De schoenen van een overpronator zullen extra slijtage vertonen aan de binnenkant van de hiel en onder de bal van de voet en vooral de grote teen. Voor hardlopers die overproneren zijn anti pronatie hardloopschoenen nodig. Bekijk hier alle anti pronatie hardloopschoenen van bekende topmerken zoals Asics, Nike, Adidas en Brooks.