Veel buitensporters hebben in de wintermaanden last van de kou tijdens het sporten. Wij geven u graag 5 tips om u niet te weerhouden van het sporten vanwege de kou. De juiste hardloopkleding voor in de winter speelt daarbij een belangrijke rol. Want wanneer u eenmaal een training overslaat, mist u er gemakkelijker nog één.

1. Houd het hoofd warm
Het hoofd (met name de hoofdhuid) kan warmte moeilijk vasthouden. Hierdoor kunt u tot wel 70% van de lichaamswarmte verliezen. Wij adviseren u een haarband of muts te dragen tijdens de koude winterdagen.

2. Draag thermokleding
Het dragen van de juiste kleding is van groot belang. Om warmteverlies te voorkomen adviseren wij u om minimaal twee lagen kleding te dragen. Thermokleding is zeer geschikt als onderlaag. Let wel op dat uw bovenkleding ademend is, zodat het vocht kan worden afgevoerd want ook tijdens koude dagen kunt u zweten tijdens het sporten.

3. Begin de training tegen de wind in
Als het koud is, waait het ook vaak. Dat betekend dat u kunt kiezen of u met tegenwind begint of eindigt. In de winter is het verstandig met tegenwind te beginnen en u door de wind in de rug naar huis te laten blazen. Een kille tegenwind voelt veel kouder aan als u bezweet bent.

4. Adem door de neus
Koude lucht wordt in de neusgaten al opgewarmd, wat prettiger aanvoelt voor het lichaam.

5. Maak gebruik van extra energie
Tijdens koudere temperaturen verbruikt het lichaam minder energie dan op warme dagen. Hierdoor houdt u meer energie over en kunt u wat harder trainen. Als u harder traint heeft u ook weer minder last van de kou.